De top 5 voor accountantskantoren om nieuw cliënteel aan te trekken

Hoe vinden accountants nieuw cliënteel?
Nieuw cliënteel zoeken kan veel tijd en geld kosten. Maar dat hoeft niet zo te zijn! Syneton is op zoek gegaan naar mogelijkheden voor accountantskantoren om op een natuurlijke manier nieuwe klanten te kunnen werven, zonder grote budgetten. Het resultaat: deze 5 top marketing tips voor accountants!

#Marketingtip 1: Netwerk

Slechts 25% van de mensen gelooft advertenties, 92% van de mensen vertrouwt aanbevelingen van vrienden!

Mond-tot-mondreclame is de beste reclame. Vraag vrienden, familie en jouw tevreden klanten om aan mogelijke geïnteresseerden door te vertellen dat jij accountancydiensten aanbiedt. 
Dat doorvertellen gaat beter als je het ze makkelijk maakt; als ze iets kunnen delen (op sociale media bijvoorbeeld) of kunnen doorgeven (jouw visitekaartje). Besteed daarom wat aandacht aan iets wat je klanten en kennissen kunnen delen.

Mensen die op zoek zijn naar een boekhouder of accountant willen graag weten wat anderen over jouw diensten denken. Maak het hen makkelijk om dit te vinden. Vraag uw tevreden klanten waarom ze tevreden over je werk zijn en citeer hen onder meer op je website. 79% van de mensen vindt klantgetuigenissen even betrouwbaar als aanbevelingen van vrienden!
 

#Marketingtip 2: In jouw buurt

Starters en (kleine) KMO's zoeken meestal een accountant in hun buurt. Is jouw kantoor makkelijk te vinden, zowel op het internet als fysiek? Is aan de buitenkant van jouw kantoor te zien wat je precies doet en voor welk type klanten? Staan de diensten die starters of kleine KMO's nodig hebben op jouw website?
Contacteer de kleine KMO's en starters in je omgeving. Vermeld welke services je levert die interessant zijn voor hen. Bied ze een gratis oriënterende kennismaking aan.
Een overzicht van starters kan je onder andere vinden in de start-up tool "starters in je buurt" op de website van Unizo. De contactgegevens moet je dan zelf zoeken (door op zoek te gaan naar de website van de starter, bijvoorbeeld). 
 

#Marketingtip 3: Digitaal en sociaal

Jouw klanten en toekomstige klanten zijn online en zoeken op internet informatie over jou. Zorg dat ze je vinden via:

Jouw eigen website

Een website is een must. Daarmee zeggen we niet dat je een uitgebreide hippe site moet hebben, maar wel dat je online gevonden moet kunnen worden.

Idealiter heb je een site die goed werkt op smartphones, tablets en gewone computers. Zoekmachines zoals Google vinden dergelijke sites ("mobile friendly") beter.

Wat zet je minstens op jouw site? 

  • Je contactgegevens. Maak het persoonlijker met een foto van jouw team of jezelf. Denk bij "contactgegevens" ruim: natuurlijk zet je er jouw emailadres, telefoonnummer en adres (liefst met Google Maps kaartje) op. Zet er ook links naar jouw Facebookpagina, je LinkedIn profiel of andere social media accounts op. 
  • Een duidelijke beschrijving van je activiteiten. Denk daarbij aan de klanten die je wenst: waarnaar zijn zij op zoek? Vermeld de diensten die je hen aanbiedt.

Natuurlijk is dit ook de aangewezen plaats voor de getuigenissen van je klanten over jouw accountantskantoor. 

Laat een "nieuws" of "blog" gedeelte achterwege als je niet zeker bent dat je deze zal kunnen blijven bijwerken. Beter een site zonder nieuws dan eentje met oud nieuws!

Controleer een paar keer per jaar of alle gegevens op je website nog actueel zijn.

LinkedIn

LinkedIn is het grootste sociale netwerk van professionals. Houd je profiel up-to-date, zodat jouw ervaring en services duidelijk uit de verf komen. Neem deel aan discussiegroepen en bouw zo een online netwerk op.

Facebook pagina

Maak een Facebook pagina voor jouw kantoor en houd deze professioneel en up-to-date. Deze pagina is gescheiden van jouw Facebook profiel en dient alleen om jouw kantoor te promoten. Zet er dus zeker klantgetuigenissen op!

Andere sociale media

Er is steeds een evolutie in de populariteit van sociale media. Jongeren gebruiken bijvoorbeeld meer Snapchat en Instagram. Moet je dan ook volgen en via al deze kanalen communiceren? Dat is niet vol te houden! Het is beter dat je een paar kanalen kiest en die actief in het oog houdt dan dat je overal aanwezig probeert te zijn.
 

#Marketingtip 4: freelancers netwerk

Op een freelancers netwerk vinden freelancers en opdrachtgevers elkaar. Op deze netwerken kan je jouw profiel beschrijven, jouw ervaringen en vaardigheden promoten en opdrachten vinden. Je kan er ook partners vinden om mee samen te werken. Maak daarom een account op een freelancers netwerk.
 

#Marketingtip 5: business netwerk

Word lid van een business netwerk. Een zakelijk netwerk helpt je om de ondernemers uit je streek persoonlijk te leren kennen. Ontmoetingsdagen, seminars en feestjes laten je toe andere ondernemers te ontmoeten. Zo bouw je een netwerk op van specialisten en kan je mensen doorverwijzen naar ondernemers uit jouw netwerk. Die op hun beurt mensen weer zullen doorverwijzen naar jou.

Geen tijd om nieuw cliënteel aan te trekken?

Nog geen AdminPulse? Neem een gratis proefabonnement en krijg meteen meer tijd om bovenstaande tips toe te passen!

Comments