4 redenen om jouw klanten beter te leren kennen…

4 redenen om je klanten beter te leren kennen
… en HOE leer je jouw klanten beter kennen?

Je creëert meer waarde voor de klanten die je beter kent

Ondernemers zoeken een accountant die ze kunnen vertrouwen, die ze competent vinden en die nabij is. Nabijheid ook in figuurlijke zin: iemand die hun taal spreekt, hun bedrijf en hun zorgen kent.

Hoe beter je op de hoogte bent van het reilen en zeilen van de klant, hoe beter je jouw advies kan afstemmen op de behoeften van die klant. Dat verhoogt de waarde van jouw advies.

Hoe beter je jouw klanten kent, hoe pro-actiever je kan zijn. Klanten waarderen dat enorm!

  • Ken de (middel)lange termijn doelen van jouw klant, zodat je haar of hem beter kan voorbereiden op een gezonde financiële toekomst.
  • Ken het jargon van jouw klant, zodat je er zeker van bent dat je hem of haar begrijpt.
  • Zorg dat je klant jouw advies ook begrijpt (wat betekent dat je inzicht moet hebben in de kennis van jouw klant over financiën).

Je bent productiever voor de klanten die je beter kent

Je kan gerichter werken voor klanten die je beter kent. En het wordt nog beter als jouw klantenbestand uit meerdere klanten uit dezelfde sectoren bestaat. Je kan de processen binnen je kantoor dan beter afstemmen op die sectoren.

  • Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de sectoren van jouw klanten.
  • Zoek actief nieuwe klanten in die sectoren.
  • Specialiseer je in bepaalde sectoren.
  • Nog geen tijd om al je klanten goed te leren kennen? Pas de 80/20 regel toe: 20 % van je klanten zorgen voor 80% van je omzet. Leer die 20% klanten extra goed kennen!

Je werk wordt leuker als je je klanten beter kent

Als je jouw klanten beter kent, ben je meer bij hen betrokken. En meer betrokkenheid zorgt voor meer plezier in je werk!

Je bent natuurlijk ook gewoon verplicht je klanten te kennen

In het kader van de anti-witwaswet ben je verplicht om jouw klanten te kennen. AdminPulse helpt jouw kantoor om deze verplichting na te leven. Over deze vorm van ‘Ken je klant’ hebben we het niet in dit artikel.

Hoe leer je jouw klanten beter kennen?

  • Bezoek hun bedrijf.
  • Voor degenen die in een BNI chapter zitten: doe een 1 op 1
  • Stel gerichte vragen, ook over wat ze van jou verwachten.
  • Gebruik sociale media: niet alleen om zelf te posten, maar volg je klanten ook, zodat je op de hoogte bent van wat zij doen! Vergeet Instagram niet!
  • Volg je klanten en prospecten op met een CRM-systeem zoals AdminPulse. Op deze manier kan je jouw kennis ook makkelijk delen met je medewerkers en kan je voordat je contact hebt met de klant, alle nota’s nog eens teruglezen. 

Meer lezen?

Wil je meer weten over hoe je jouw klanten kan opvolgen in AdminPulse? Begin dan met dit artikel.

Onze partner AAAwesome kan je helpen bij het inzetten van sociale media.
 

Comments